Heb je iets dat je wil melden, een probleem of een klacht en weet je niet bij wie je terecht kan? Op deze pagina lees je hoe je inbreuken (anoniem) kan melden.
Bij wie kan je terecht?
Je kan met al je vragen, meldingen of klachten steeds terecht bij het secretariaat van KADE via het algemeen e-mailadres Kunstacademie@Deinze.be of telefonisch via 09 381 96 40.
Je kan voor de volgende specifieke zaken ook terecht bij:
- Geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag met de aanspreekpersoon integriteit: Ann Joly via Ann.Joly@Kunstacademiedeinze.be
- Administratieve aangelegenheden met het hoofd van de administratie: Wouter Wemel via Wouter.Wemel@Deinze.be
- De opvang van leerlingen met het toezichthoudend personeel
- De lessen met de betrokken leerkracht.
Wanneer bij deze aanspreekpunten geen voldoening verkregen werd, kan je je achtereenvolgens schriftelijk richten tot: de directeur, het schoolbestuur, de hogere overheid of afgevaardigden.
Meer informatie over de klachtenprocedure en de afspraken rond geweld, pesten en grensoverschrijdend gedrag vind je terug in artikel 56 en artikel 80 van het Academiereglement [LINK].
Als personeelslid of leerling van KADE kan je je melding schriftelijk (via mail of via brief), telefonisch of fysiek richten aan de directeur of het beleidsteam.
Schriftelijke melding via mail
Stuur je mail met als onderwerp 'klokkenluidersmelding' naar een lid van het beleidsteam:
- De directeur Geert Dhondt: Geert.Dhondt@Deinze.be
- De operationeel coördinator Wouter Wemel: Wouter.Wemel@Deinze.be
- De artistiek-pedagogisch coördinator Fran Huys: Fran.Huys@Kunstacademiedeinze.be
- De zorg- en projectcoördinator Ann Joly: Ann.Joly@Kunstacademiedeinze.be
Schriftelijke melding via brief
Stuur je brief naar onderstaand adres en vermeld duidelijk op de omslag dat de brief vertrouwelijk is, door het woord ‘vertrouwelijk’ zichtbaar te noteren:
- Kunstacademie Deinze
- t.a.v. Directeur KADE Geert Dhondt (of een lid van het beleidsteam)
- Kalkhofstraat 25, 9800 Deinze
De brief wordt niet geopend door de onthaalmedewerkers, maar wordt rechtstreeks aan de juiste persoon bezorgd.
Telefonische melding
Neem contact op met de directeur of het beleidsteam via het nummer 09 381 96 40.
Fysieke ontmoeting
Je hebt het recht om binnen een redelijke termijn een afspraak te krijgen voor een fysieke ontmoeting om de informatie van je melding te bespreken. Neem hiervoor contact op via het nummer 09 381 96 40.
Als je ermee instemt kan hiervan een verslag opgemaakt worden. Je krijgt dan de kans om dit verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.
Wat gebeurt er als je jouw melding aan een verkeerde persoon of de verkeerde instantie richt?
Je melding wordt zo snel mogelijk op een veilige manier doorgestuurd naar het bevoegde personeelslid. De onbevoegde persoon of instantie brengt je hiervan onmiddellijk op de hoogte.
Als Audit Vlaanderen vaststelt dat het niet bevoegd is om de melding te onderzoeken, neemt ze opnieuw contact op met je om toestemming te vragen om de melding te mogen doorsturen naar de bevoegde organisatie of dienst voor verder onderzoek.
Heb je al een interne melding gedaan? Of meen je dat de inbreuk bij een interne melding niet doeltreffend behandeld kan worden? Of dat er een risico op represailles bestaat? Dan kun je een melding maken bij Stad Deinze of bij Audit Vlaanderen.
Stad Deinze
Je kan je melding (anoniem) aan Stad Deinze bezorgen:
- per post: Stadsbestuur Deinze - Brielstraat 2 - 9800 Deinze
- per mail: info@Deinze.be
- telefonisch: 09 381 95 00
Audit Vlaanderen
Je kunt je melding (anoniem) aan Audit Vlaanderen bezorgen:
- per post: Audit Vlaanderen Havenlaan 88 - bus 24 1000 Brussel
- per mail: melding.audit@vlaanderen.be
- telefonisch: 02 553 45 55
Wat kan je verwachten nadat je je melding intern of extern hebt ingediend?
1. Ontvangstmelding
Je ontvangt als melder binnen de zeven dagen na de dag waarop het meldkanaal je melding ontvangen heeft een ontvangstmelding, tenzij:
- Je melding al binnen die termijn werd afgehandeld. Dan krijg je meteen meer informatie over je melding.
- Je je uitdrukkelijk verzet hebt tegen het krijgen van een ontvangstmelding.
- Het krijgen van een ontvangstmelding de bescherming van je identiteit in gevaar brengt.
2. Meer informatie over je melding
Binnen een redelijke termijn krijg je informatie over wat er met je melding gebeurde. Meer concreet:
- Binnen de drie maanden na de dag waarop het meldingskanaal de ontvangstmelding heeft verstuurd.
- Of binnen drie maanden en zeven dagen, als er geen ontvangstmelding verstuurd is.
- Let wel: Audit Vlaanderen kan deze termijn van drie maanden verlengen tot maximaal zes maanden.
Je komt te weten welke maatregelen er genomen zijn of zullen genomen worden naar aanleiding van je melding. Je krijgt ook de redenen voor die maatregelen te horen. Vanzelfsprekend mogen de meldingskanalen je geen informatie bezorgen die het interne onderzoek of de rechten van de betrokken persoon of personen schaadt.