Creërend schrijven

Doelgroep: leerlingen die Muziek – Middelbare graad hebben afgewerkt en zich verder willen ontwikkelen in hun opleiding als creërend muzikant
Lestijd: Compositie klassiek 1 uur/week + Soundpainting & Improvisatie 1 uur/week
Duur graad: 3 jaar

Compositie klassiek

Misschien heb je zelf al eens wat muziek geschreven of droom je ervan om dat ooit te doen maar heb je geen idee hoe je daaraan begint. In het vak Compositie leer je stap voor stap jouw muzikale ideeën op papier te zetten en te realiseren. Aan de hand van diverse compositietechnieken kun je je muzikale smakenpalet uitbreiden en jouw eigen muzikale taal verder ontwikkelen. Dankzij een nauwe samenwerking met verschillende ensembles binnen de academie breng je je composities echt tot leven.

Soundpainting & Improvisatie

Soundpainting

In Soundpainting musiceer je zonder enige voorkennis van improvisatie. Je krijgt met gebaren opdrachten, van heel eenvoudig (speel een lange noot, herhaal enkele noten, speel luider/zachter, ...) tot heel complex. De leerkracht creëert een veilige sfeer waarbinnen hij jouw ontwikkeling kan sturen en stimuleren.

Je wordt uitgedaagd om speels de grenzen van je kunnen te verleggen.

Soundpainting is voor de avontuurlijke pedagoog dan ook een zeer geschikte tool om leerlingen op een andere manier te leren spelen dan vanuit een geschreven partituur of tekst. Op een heel spontane manier komen ze in aanraking met enkele basisbeginselen van compositie en improvisatie. Voorkennis van stijlen en theorie is hierbij niet nodig. Leerkracht en leerlingen ervaren deze heel directe manier van omgaan met klank en beweging als heel bevrijdend en verfrissend. Ze ontmoeten elkaar in een nieuwe, wakkere context en herontdekken elkaar.

Er kan tijdens de soundpaintlessen gewerkt worden op verschillende aspecten van samenspel: individuele creativiteit, concentratie, groepsbewustzijn, actief luisteren …

Improvisatie

Tijdens de lessen Improvisatie ga je improviseren met een paar noten, via eenvoudige spelletjes, op basis van een thema dat je al kent, via patronen of in een Spaanse toonladder ... Zonder enige voorkennis maak je muziek zonder partituren.

Wil jij je improvisatietalent ontdekken?

Naar top